النحو في كتاب "القواعد المشجعة" لجامعة مرمرة، قراءة تقويمية Grammar in the book "Encouraging Rules" of Marmara University, an evaluation reading

Research output: Contribution to journalArticlepeer-review

2 Downloads (Pure)

Abstract

هذا البحث بعنوان "النحو في كتاب (القواعد المشجعة) لجامعة مرمرة، قراءة تقويمية". يتضمن مقدمة تبين أهمية الاهتمام بتعليم اللغة العربية باعتبارها لغة عالمية، ودور جامعة مرمرة في إسطنبول في الاهتمام باللغة العربية، والتعريف بكتابها "القواعد المشجعة". ثم يأتي المبحث الأول عن التبويب، وهو يتحدث عن مناهج النحاة القدماء في ترتيب المادة النحوية في كتبهم، والمنهج الذي سار عليه مؤلفو كتاب القواعد المشجعة، ثم اقتراح المنهج الأنسب الذي ينبغي به ترتيب أية مادة علمية في أي تخصص. وناقش المبحث الثاني المصطلحات والمفاهيم التي في كتاب القواعد المشجعة، وذكر الأسس العلمية التي ينبغي الاستفادة منها من علم المعجم في وضع المصطلحات، والدعوة إلى تجديد المصطلحات وتيسير المفاهيم. وفي المبحث الثالث الطرائق التي سلكها المؤلفون في عرض المحتوى وآليتهم المستعملة في شرح الأبواب النحوية، ومن هذا الحديث عن قيمة الأمثلة والتدريبات التي وضعوها، ومدى عنايتهم بالوسائل البصرية المعينة على شرح القاعدة، وفي المبحث الرابع تحدثنا عن مدى اهتمام كتاب القواعد المشجعة بالجانب الوظيفي للغة ومراعاة خصوصية الطالب غير الناطق بالعربية واحتياجاته التي تختلف عن الطالب الناطق بالعربية.
This research is entitled "Grammar in the book (Encouraging Rules “Al-Qawaed Al-Moshagea) of Marmara University, an evaluation study". The research includes an introduction, which explains the importance of teaching Arabic as a universal language, the role of the Marmara University in Istanbul about the interest of Arabic, and the introduction of its book "Encouraging Rules". The first section is about tab, it talks about the tab curricula of the old Arab grammarians, and the approach followed by the authors of "Encouraging Rules", and then propose for the best curricula in which to arrange any scientific.
The second topic discusses the terms and concepts in "Encouraging Rules". It mentions the scientific bases that should be used in the lexicon of terminology, and the call to renew terminology and facilitate concepts. In the third section, I mention the methods used by the authors in the presentation of the content and their mechanism explaining the grammatical sections, and this talk about the value of examples and exercises they have written, and the extent of their attention to the visual means to explain the rule. In the fourth topic, I talk about the functional grammars in "Encouraging Rules" for the student who is not Arabic-speaking.
Original languageArabic
Pages (from-to)191
Number of pages212
Journalمجلة البحث العلمي في الآداب
Volume6
Issue number19
Publication statusPublished - 2018

Cite this