الاستشراق وما بعد الحداثة: Orientalism and Post-Modernity

Translated title of the contribution: Orientalism and Post Modernity

Research output: Contribution to journalArticle

25 Downloads (Pure)

Abstract

This study analyzes the contemporary transformations of Western Orientalism tackling Eastern cultures and their philosophical teachings. Its links these transformations with the principles of post-modern Western thought in a revealing mixture of philosophical hermeneutics and the philosophical content of Eastern teachings. Then, it calls for the repeal of European cultural narratives based on the euro-centrism, and seeks to overcome the spiritual emptiness and the void of meaning that resulted from the deconstructive tendency of Western thought. At the end it aspires to upgrade the value of Eastern concepts and terminologies that may offer spiritual fullness as a way to understand the meaning of existence and enroots the value of tolerance and cultural interaction.
Original languageArabic
Article number2
Pages (from-to)17-31
Number of pages14
JournalDirassat
Issue number53
Publication statusPublished - Apr 2017

Fingerprint

Postmodernity
Teaching
Orientalism
Western Thought
Cultural Interaction
Tolerance
Upgrade
Philosophical Hermeneutics
Emptiness
Eurocentrism
Voids

Keywords

  • Orientalism
  • , Post-Modernity
  • Cultural Criticism
  • Western Thought

ASJC Scopus subject areas

  • Arts and Humanities(all)

Cite this

الاستشراق وما بعد الحداثة : Orientalism and Post-Modernity. / Mansouri, Mabrouk.

In: Dirassat , No. 53, 2, 04.2017, p. 17-31.

Research output: Contribution to journalArticle

@article{38b527dffd644d4d95e3c71673d2f562,
title = "الاستشراق وما بعد الحداثة: Orientalism and Post-Modernity",
abstract = "يحلّل هذا البحث التحوّلات المعاصرة في الاستشراق الغربي الدّارس لثقافات الشّرق وتعاليمه الفلسفيّة واصلا إيّاها بتطوّرات الفكر الحداثوي وما بعد الحداثوي الغربي مازجا بين الفلسفة التأويليّة والمضمون الفلسفي للتعاليم الشرقيّة. ويدعو إلى نقض السّرديات الأوروبيّة القائمة على مفهوم المركزيّة الثقافيّة ساعيا إلى تجاوز حالة الفراغ الروحي وخواء المعنى وحالة العدم الّتي أوصلت التفكيكيّةُ الفكر الغربيَّ. ويطمح إلى الإعلاء من قيمة المفاهيم الشرقيّة الّتي تدعو إلى الامتلاء الرّوحي سبيلا إلى إدراك معنى الوجود وتجذّر قيمة التسامح والتفاعل الثقافي.",
keywords = "الاستشراق, ما بعد الحداثة, الاستشراق الجديد, الفكر الإسلامي, Orientalism, , Post-Modernity, Cultural Criticism, Western Thought",
author = "Mabrouk Mansouri",
year = "2017",
month = "4",
language = "Arabic",
pages = "17--31",
journal = "Dirassat",
issn = "1112-4652",
number = "53",

}

TY - JOUR

T1 - الاستشراق وما بعد الحداثة

T2 - Orientalism and Post-Modernity

AU - Mansouri, Mabrouk

PY - 2017/4

Y1 - 2017/4

N2 - يحلّل هذا البحث التحوّلات المعاصرة في الاستشراق الغربي الدّارس لثقافات الشّرق وتعاليمه الفلسفيّة واصلا إيّاها بتطوّرات الفكر الحداثوي وما بعد الحداثوي الغربي مازجا بين الفلسفة التأويليّة والمضمون الفلسفي للتعاليم الشرقيّة. ويدعو إلى نقض السّرديات الأوروبيّة القائمة على مفهوم المركزيّة الثقافيّة ساعيا إلى تجاوز حالة الفراغ الروحي وخواء المعنى وحالة العدم الّتي أوصلت التفكيكيّةُ الفكر الغربيَّ. ويطمح إلى الإعلاء من قيمة المفاهيم الشرقيّة الّتي تدعو إلى الامتلاء الرّوحي سبيلا إلى إدراك معنى الوجود وتجذّر قيمة التسامح والتفاعل الثقافي.

AB - يحلّل هذا البحث التحوّلات المعاصرة في الاستشراق الغربي الدّارس لثقافات الشّرق وتعاليمه الفلسفيّة واصلا إيّاها بتطوّرات الفكر الحداثوي وما بعد الحداثوي الغربي مازجا بين الفلسفة التأويليّة والمضمون الفلسفي للتعاليم الشرقيّة. ويدعو إلى نقض السّرديات الأوروبيّة القائمة على مفهوم المركزيّة الثقافيّة ساعيا إلى تجاوز حالة الفراغ الروحي وخواء المعنى وحالة العدم الّتي أوصلت التفكيكيّةُ الفكر الغربيَّ. ويطمح إلى الإعلاء من قيمة المفاهيم الشرقيّة الّتي تدعو إلى الامتلاء الرّوحي سبيلا إلى إدراك معنى الوجود وتجذّر قيمة التسامح والتفاعل الثقافي.

KW - الاستشراق

KW - ما بعد الحداثة

KW - الاستشراق الجديد

KW - الفكر الإسلامي

KW - Orientalism

KW - , Post-Modernity

KW - Cultural Criticism

KW - Western Thought

M3 - Article

SP - 17

EP - 31

JO - Dirassat

JF - Dirassat

SN - 1112-4652

IS - 53

M1 - 2

ER -