إشكالات المسكوت عنه في الخطاب الأدبي، رواية "أنا يوسف" أنموذجًا Problems of the Unspoken in the Literary Discourse, the novel "I am Youssef" as a model

Research output: Contribution to journalArticlepeer-review

3 Downloads (Pure)

Abstract

يواجه مصطلح المسكوت عنه إشكالات في مفهومه؛ إذ لا يزال الجدل في مفهومه قائمًا بين الفلاسفة واللسانيين والسيميائيين والتأويليين وعلماء الإدراك والأصوليين في القديم والحديث، ويقدّم هذا البحث مقاربات متعددة من علوم ونظريات متعددة اجْتَهَدَتْ في محاولة تحديد مفهوم المسكوت عنه مستعملة أدوات تحليل مختلفة، ويخلص البحث إلى اختيار سمات تميز المسكوت عنه مطبِّقًا هذه السمات على أمثلة من المسكوت عنه في رواية "أنا يوسف" لأيمن العتوم، وتأتي أهمية التطبيق في إثبات صلاحية هذه السمات وقدرتها على استخراج المسكوت عنه في الخطاب، وبيان التفاصيل والجوانب التي نخال أنها غابت عن مفهوم المسكوت في المقاربات القديمة والحديثة.
The term "the unsaid" is problematic in terms of its conception. The debate is still in its conception among philosophers, linguists, Semites, hermeneutist, cognitive scientists and fundamentalists in both ancient and modern. This research presents multiple approaches of multiple sciences and theories that have endeavored to define the concept of the unsaid using different analytical tools. The study also seeks to iron out clear features of the concept of the unsaid, applying them to the novel "I am Joseph" by Ayman al-Atom. The application is important to prove the ability of these features to identify the unsaid and extract from the text, and the details required by the concept of the unsaid and not mentioned by the old and modern approaches.
Original languageArabic
Pages (from-to)91-112
Number of pages21
Journalمجلة المنارة للبحوث والدراسات - جامعة آل البيت، الأردن
Volume28
Issue number1
Publication statusPublished - 2022

Cite this